Followers

Tuesday 6 February 2018

Kampung Hailam Melaka Tempat Mencari Ikan segar dari Laut

Asslammualaikum Dunia .

Pernah dengar Kampung Hailam tak ? Sekarang nie , kawasan perkampungan ini banyak yang telah ditinggalkan oleh penghuninya , lantaran untuk membangunkan kawasan ini sebagai sebuah kawasan pelancongan katenya , tidak tahu akan kesahihannya .

best oooo tempat nie😎😎

Namun begitu , Kampung Hailam memang terkenal sebagai sebuah perkampungan nelayan dan juga ramai juga penduduknya terdiri dari China yang etnik Hailam ... so memang cantik viewnya sebab dekat sangat dengan laut .
Nampak tak bot nelayan Kat belakang tue

Ni plak jeti nak naik laut 😉😉

Korang nak tahu tak , jika anda ingin membeli ikan yang betul betul datang dari laut , sinilah portnya atau lubuknya , sebab ikan kat pasar borong dah tak lalu tekak ni haaa ;(
Ikan kejung dan keras ngan ikan air  batu kan , tapi kalau dah tak der pilihan , terpaksalah yer , abih tue , tak kan akak nak pi ke laut plak nak tangkap ikan kan ...

Apa pun korang yang datang kat sini , pasti akan suka dan teruja , sebab bau air laut yang mempesonakan ditambah dengan tiupan angin yang amat mendamaikan ,, kalau bentang tikau boleh terlelap mate nie tau ;)

Korang layan jer picture yang tak seberapa nie ;)
Gambar ikan tak der..Lupa laa nak snap..tapi semua ikan made from sea yaaa...original bukan import punye.

ok babai .

Korang yang baru sampai sini , janganlah terkejut , sebab , kat sini juga ade jeti yang disedikan untuk pekerja yang akan naik kelaut ( pekerja oil and gas) , so kereta memang parking kat sini .

8 comments:

  1. Bestnya beli ikan segar.. Lagi sedap rasanya..

    ReplyDelete
  2. mee hailam pernah lah dengar..hehee
    1st time dengar nama kampung nih

    ReplyDelete
  3. kalo rumah dekat dgn tempat ikan naik memang heaven.. kalo kat pasar tu kadang2 yg da sminggu beku. tapi btol la.. kekangan kadang2 kan nak buat macam mana..

    ReplyDelete