Followers

Friday, 30 November 2018

ISTANA KESULTANAN MELAYU MELAKA

Assalammualaikum Dunia

Cerita setiap negeri memang berbeza dan perbezaan itulah yang melambangkan sesebuah negeri untuk didekati dan dikenali.

Nak masuk Istana pun kena daki tangga tau๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

Ampun tuanku izinkan patik  mengabadikan potret Istana Tuanku untuk tatapan anak cucu patik...๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Setelah dipekenankan oleh Sultan ....maka jom kita explore  Istana Kesultanan Melร yu Melaka.

Kawasan Istana yang dijaga rapi

Posing kat dalam Istana Melaka

 Korang , Istana ini hebat sesangat sebab 100% adalah dari binaan kayu dan lagi satu tanpa menggunakan paku .. haaa hebat kan orang zaman dulukala , seni pertukangan yang sangat halus ... rugi kalau generasi zaman sekarang tidak mewarisi seni ini .

Balai mengadap

Sudah la tu Tuah Jebat jangan gaduh

Untuk pengetahuan rakyat jelata sekalian , Istana ini dibina semula di tapak asal Istana Kesultanan Melayu Melaka yakni semasa zaman kemasyuran Empayar Kesultanan Melayu Melaka .. korang saksikankan lah Istana Kesultanan Melayu Melaka ini umpama korang balik ke zaman silam yakni zaman hulubalang-hulubalang dan Empayar Sultan Melaka yang memerintah .


Jom lawan congkak sape terer

Apakata korang tengok gambau gambau yang sempat dirakamkan dengan hanya menggunakan telephone Samsung  jew...cikbunga lom ade lagi camera lagi ...sejak my camera kena curik ...lom ade pengganti lagi.

Dik nampak tak Jambatan Emas untuk Puteri Gunung Ledang ...


Nampaknya sampai sini jer laaa citer Istana Melaka ...jumpa lagi yaaa...

P/s:Jangan pernah lupa akan sejarah .



4 comments:

  1. opah sy ckp dulu saiz istana melaka bsr nya smpi ke bukit cina.... dpt byg kan x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo besar nyer...agaknyer senang raja nak jenjalan x yah keluar ....jalan dlm istana jew..

      Delete