Followers

Thursday, 29 November 2018

Bukit St. Paul Melaka - Apa ada kat atas Bukit

Assalammualaikum Dunia.

Yayyy mari kita sambung citer sejarah Melaka...kisah penjelajahan orang Portugis dan bagaimana tragisnya Empayar Melaka yang begitu gah jatuh ke tangan Portugis.


Ade kapal Belanda lahh sedang menghampiri Pelabuhan Melaka  
 

Nie sisi popular ambik gambau kat atas Bukit St Paul

Benda pertama sekali yang Portugis buat selepas berjaya menawan Melaka adalah membina kota Afamosa yang dikelilingi mariam (sebagai kubu untuk menangkis serangan balas dari penduduk Melaka pada masa itu)

Coretan atas batu tinggalan Portugis

Yang uniknya kawasan kubu ini adalah diatas bukit dan dari atas bukit kita boleh nampak kawasan perairan Melaka...pada masa tue depa  boleh nampak kapal dagang yang berlabuh di Melaka .

Korang yang dah belajar sejarah mesti tau pasai apa Portugis belayar kan..tujuan utama adalah 3G ...Gold, Glory dan Gospel
..yaaa waktu inilah bermulanya penyebaran agama Kristin di Melaka.

Aiii dah macam buat tesis sejarah laaa pulak...tengok gambau jer laaa..untuk details korang boleh jer google sejarah Melaka .

Tangga ni la nanti korang kena naik dan turun ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

Ok bye bye....nanti ade sambungan lagi tau ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

P/s:all picture taken by Mr Hubby.

4 comments: