Followers

Tuesday, 14 January 2014

Kangkung oh Kangkung !

KangKung

Kangkung ? pernah tengok tak kangkung nie ?
korang pernah makan tak ?

kenapa aku nak letak resepi kangkung kat sini ?
memandangkan tanaman ini popular , maka aku pun nak tulis la sikit pasai kangkung ... jangan salah faham yer ... kangkung nie senang je nak dapat , murah , ekonomi, kalau ko campak je kat tepi longkang atau lopak yang berair ,,, pasti akan tumbuh dan tidak perlu penjagaan atau baja ... cuma air
jew ... kang senang nak buat bahan material untuk masakan  ;)




kangkung goreng belacan
1 ikat kangkung
2 ulas bawang mearah 1 ulas bawang putih
belacan Melaka
dan sedikit perisa garam ,
udang kering kalau nak kau
sedikit cili padi
semua bahan ditumbuk kecuali kangkung
goreng bila minyak panas dan masukkan kangkung
sesuaikan rasa , jangan sampai layu sangat
boleh dimakan ngan nasi panas

kangkung masak lemak putih
1 ikat kangkung
bawang outih dan merah - suka hati nak letak
udang kering / ikan bilis
santan / garam/ perasa
sedikit hirisan cili merah

semua bahan ditumbuk kecuali santan dan kangkung dan juga cili
masukkan semua han yang ditumbuk dalam periuk , kacau biar sampai mendidih
masukkan kangkung dan sesuaikan rasa

p/s: kalau nak kuah jadi kuning tambah jew serbuk kunyit / kunyit hidup ynag ditumbuk
      kunyit hidup warna nyer lagi cantik ...

kangkung masak sambal
1 ikat kangkung
bawang merah, putih , sedikit ikan bilis . cili mesin
tumis bahan yang ditumbuk seperti bawang merah, putih dan ikan bilis .
goreng bahan yang ditumbuk , masukkan cili dan sesuaikan rasa,,,
last sekali masukkan kangkung... kacau sebati .. angkat untuk dihidangkan
bersama nasi panas ..

kangkung rebus
1 ikat kangkung disiang
rebus kan jangan sampai layu sangat
dimakan bersama sambal belacan
selamat mencuba !

kangkung masak rebus air
1 ikat kangkung
bawang merah, putih , ikan bilis
semua bahan ditumbuk kecuali kangkung
masukkan kedalam periuk ,
masukkan air , biar sapai mendidih ... tambah garam dan perasa
masukkan kangkung
angkat - jangan sampai layu sangat 

p/s: kalau nak tumis boleh pakai minyak dan tumis bahan yang ditumbuk

selamat mencuba ;)m

p/s: semua gambar kangkung credit to encik google


No comments:

Post a comment