Followers

Wednesday 27 May 2015

Derita Etnik Rohingya Muslim

As salam dan pagi Rabu ,

Hujung bulan yang semkin sibukk ngan kerja yang tak pernah nak habissss ... sadisss,,, hujung bulan jugak hati sangat sukaaa sebab gajiii dah masukkkk ... lagi sadissss ;)

okew , cikbunga just nak share sedikit , kisah penderitaan masyarakat MUSLIM , yaaa saudara kita yang beragama ISLAM , tetapi disebabkan mereka ini adalah etnik Rohingya , maka kewujuduan dan kehadiran meeka dibumi Allah ini tidak pernah di pandang oleh masyarakat dunia . kisah dan penderitaan mereka amat sadiss lebih sadiss dari saudara kita yang berada di Palestine , dibunuh, rumah dibakar, dihalau , tidak diberi pendidikan , tak der kerja , tak boleh melakukan ajaran Islam , dan sekarang nak sekat populasi ( maknanya tak mo kasi berkembang masyarakat Rohingya - alasan nak elak berlakunya penghijrahan masyarakat Rohingya )

Apabila terbongkarnya dengan kisah kem pelarian dan tahanan (kurungan okew hanya sesuai untuk haiwan ) dan juga tapak kubur (ya Allah ini semua berlaku kat Malaysia ) amat memeranjatkan dan soalan yang pertama adalah betulll ke kat Malaysia ? yaaa memang betulll , dan kisah mereka yang hanyut dengan bot untuk melarikan diri dari negara asal ( untuk meneruskan hidup ke negara terutama nya Malaysia yang aman damai ) dan yang paling penting boleh melakukan ajaran agama Islam .


                                               tempat tahanan dan kurungan - ni kat Malysia tau !

Mengapakah dunia seakan akan tidak mengakui kewujudan etnik Rohingya ini , adakah kerana mereka Islam dan negara mereka tidak ada hasil bumi ( terutama minyak ) mulut terkunci rapi tak tahu nak jawab dahhh nieee ;(
korang pernah tengok cerita Rambo tak ? alaa citer nyer kat Burma/Mynmar kot kalau tak silapp , cuba korang teliti dan tengok betul-betul citer tue... cikbunga tak nak tulis kat sini , ;(

Apa-apa pon cikbunga berharap akan adanya satu resolation yang akan menjadikan etnik Rohingya ini diterima oleh dunia ini .

p/s: macam mana ehhh depa boleh masukkk ;) tingtong ting tong ... pic kredit akt Berita Harian

4 comments:

  1. sekarang ada satu kajian tersebar mengenai asal usul & perjuangan sebenar etnik Rohingya ni, yg mana memang kalau baca akan buat kita refresh semula isu kepercayaan dan simpati kita pada mereka. sekarang pun masih buat research. tapi jadi sakit hati pula melihat kajian mereka ini yg seolah2 mempamerkan bangsa rohingya bangsa yg kejam dan jahat. hurmm..

    ReplyDelete
  2. Terkejut bila baca berita tentang kubur besar tu... Tak sangka.

    ReplyDelete
  3. bila manusia merasakan bumi Allah hak milik mereka maka berlakulah perkara perkara macam ni.. Serius sebak membaca kekejaman terhadap Rohingya

    ReplyDelete