Followers

Friday, 8 August 2014

RESEPI BEE HOON SOUP YANG MUDAH

As salam ,

entry pagi ini adalah sebab aku malas nak masak , almaklum jew lah , aku nak makan yang ringkas jew , memandangkan cuaca lak hujan dan mendung, maknanya soup jew lah yang jadi menu untuk aku sefamily ,
ini adalah bee hoon soup yuang paling mudah dan ringkas ,

kalo sesiapa suka mee kuning pon boleh tukar jew, atau pon nasi himpit pon bole;)




antara ramuannya :

2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
rempah ratus- bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis,
sedikit isi ayam atau tulang ayam
air secukupnya
sedikit minyak untuk menumis,
1 biji kentang
daun soup, daun bawang
garam, dan bahan perasa
1 ketul kiub ayam

semua bahan bawang dihiris halus dan digoreng sampai naik bau ,
masukkan isi ayam , kentang, kiub ayam , dan juga air , masukkan rempah ratus
biar soup mendidih dan tunggu sampai masak , jangan lupa sesuaikan rasa ;)

sementara tunggu soup masak , bolehlah direndam beehoon , mee,dengan air panas ,
kalo nak nasi himpit bolehlah rebus nasi himpit

untuk cili kicap ,
ambil cili padi - ikut suka hati
kicap
mesin bersama

kacang Tanah digoreng ,
daun soup dan bawang dihiris halus

dah siap boleh makan .


nie di bee hoon yang mudah dan cepat : )
selamat mencuba ye ...

Wednesday, 6 August 2014

Proses Membeli Rumah Baru

Proses Membeli Sebuah Rumah
proses ;

firstly mesti jalan sekeliling taman dan pemaju yang buat rumah baru  or taman baru yang dibangunkan , risik-risik  ade kosong atau tidak ..
 

so for booking .. nie kata nak start beli umah tue ... aku kena bayar dalam rm2000 tau untuk booking ... dan pilih mana nak umah tue , location dia ... nie pon beli secara tak sengaja sebab jenjalan tgk umah contoh dan tgk semua facilities like sekolah , pejabat pos , dan yang paling penting senang nak pi keje .. pas tue plak  yang tinggal dah tak banyak .. so pilih lew yang mana saje sbb location nyer startegik.

freehold, mcl and leasehouse

we all cari utk yang freehold punyer (freehold nie meaning boleh kediaman itu boleh campur melayu, cina, india dan lain-lain bangsa )

masyarakat majmuk ler katakan .. tapi untuk unit yang kami beli nie ialah MCL ( mcl nie  hanya untuk orang melayu sahaja ) so komuniti  aku semua nya melayu yer .. kalau korang nampak banner atau leasehouse or 99 tahun ( meaning the goverment can take a house after 99 years or follow the goverment  law) ikut budi bicara kerajaan  lew ..

kami fikir untuk long term meaning so anak cicit semua boleh diwarisi ... hehehehe tp kalau korang nak buat invest pilihlah mana-mana pon tak rugi ... cam aku sekeliling melayu gamai (gamai askar )

sakan sungguh cik askar nie beli umah ... ko bayangkan dalam  10 biji  umah 8 biji diaorang kongker ... pekerja cam aku nie tak dapat nak nolongnyer ... kalau ko kojer goverment semua fasiliti dan kemudahan amatlah banyak dan menyenangkan .. huhuhuhuh kenapalah aku tak masuk keje goment  ... cam down payment depa bayar hanya rm500 jew ... aku plak rm2000,huuhuhuh banyak beza oii .. tp tak per ... rezeki masing-masing .. okew next step , 

dokument wajib

kena sediakan dokument untuk dihantar kepada pemaju ;

1) simpanan  - suami

                        - isteri

2) statement bank terkini  -suami

                                                - isteri

3)kwsp statement   - suami

                                    - isteri

4) ic    - suami

           - isteri



buat 2 salinan  sebab nanti diorang nak submit kat bank untuk loan 

note : nie semua kalau pakai nama dua orang

bank loan

next step ko tunggu pemaju call , sama ada lulus atau kena reject , pemaju akan cakap depa akan submit ke bank untuk loan dan kena tunggu bank call - lulus or gagal  ...tungguu



pas pemaju call kata lulus , and tunggu bank plak call , time nie berdebar jugak lew , lulus ke tidak .. bila dia kata lulus waaa melompat jap... rumah anganku akan jadi kenyataaan ... lama dah wei nak dok umah sendiri ...

pas tue dia akan decide date untuk face to face dan dokumen yang perlu dibawa ; kata pemaju dah bagi kan ... standby utk kegunaan emergenc y ... ic photostat tue copy banyak-banyak ..



nanti  the banker akan  beri secara detail pasal semua yang berkaitan dengan loan , dia kan kira dari jumlah wang d ibayar kepada pemaju contoh harge umah rm250,000, down payment utk book dah bayar rm 2000, pas tue korang nak bayar lagi kat pemaju sebanyak rm48,000, so total yang dah dibayar ialah rm50,000, so loan dengan bank sebanyak rm 200,000. rm 200,000 ribu nie lah yang kan dihandle oleh bank --- dia akan bagitau monthly , percent  dan segala mak nenek nyer sekali ;) nie bila dah kena ngan interest dan yuran sekali nak masuk setengah juta beb !

sales and purchase agreement

bila dah aggree untuk kedua -dua pihak , bank akan decide satu lagi date untuk sain SNP  agreement  ( banyak giler tue nak sagn setiap muka surat --letih lah jugak ) masa nie gigih lah korang sain satu persatu agreement , dimana untuk bank copy, peguam copy, owner copy . -4 copy dan semuanya dalam 8 copy --- tengok cam mana ko nak sign --- kalao boleh chop memang aku chop jew ;)n

kami untung sbb duit peguam adalah free - kalau tidak mahu nyer 4 hingga 5 ribu melayang ...

oh yer , lepas siap semua kena tunggu panggilan dari pejabat tanah plak( sbb nie  umah utk MCL jew kan so , kena sain depan DO lah plak or dekat pejabat tanah -ayer keroh tingkat 2)



yang nie kena sain depan DO kat pejabat tanah , kena pembeli sain , kena ikut time masa DO ada kat pejabat , so  pegawai dia akan call  secara personally .. dia kana suruh datang e pejabat tanah dan dari pukul berapa .. sbb DO kan buzy .. kena ikut time DO yer ... jangan nak melawan ... kang x dpt umah tue ... bila dah siapa semua process , sain menyain , pegawai akan bagi sau copy kat kita suruh antar kat pejabat peguam ,,, gigih lah kami pi pejabat peguam untuk pertama kalinya .



nanti pihak peguam akan call untuk sign semua agreement yang kita dah sign ngan bank dulu,  SNP(sales and purchase agreement ) , waktu nie kena bayar kat pejabat peguam , kalau tak silap aku kitaorang kena dalam rm 1800 ++ (seribu lebih )

untuk wit stamp ngan duit perkhidamatan ... cam tue ler

masa nipon gighlah korang nak sign , aku kira sign aku berubah-ubah mengikut arah tiupan angin ... perhr banyak gila ko ..... meroyan kejap ... feeling getis jap dapt kad utk disign .. huhuhuhuhuhu uuu
 



bila semua dah siap ,tunggu dia akan call bila dokument dah siap diprosess (matikan stamp sekali )

tunggu punya tunggu punya tunggu tak ingat lah bila lead time dia ynag pasti dalam tempoh sebulan kot ... aku pon dah tak ingat lah ,,, korang kalau salah tolong betulkan yer ;) bila dioarang call, dapat lah dokument rumah . siap tau jangan kasi hilang or musnah (banjir or fire ) kalau boleh simpan kat tempat yang selamat , dan buat copy satu untuk diri sendiri , dokument ni once ko kata nak jual balik , dokument ini diperlukan - ingat tue !

 

Monday, 14 April 2014

First Segmen : Fill in The Blank - mesti joint !

Salam pagi Isnin yang sepi .... ;)
 
nie saya joint segment untuk jumpa kengkawan yahooo !!
 
 
First Segmen : Fill in The Blank.










Hai assalamualaikum.

uolls, harini ai nak annouce bahawasanya ai buat segmen. segmen ni poliks sikit. segmen fill in the blank.

ha? segmen apa tu?

sabar sat.



okay syarat-syarat penyertaan tersangat lah simple.





1) follow blog ni.



2)Buat entry bertajuk First Segmen : Fill in The Blank.



3) okay then sonang jo, tampal banner dekat entry and back link kesini .then u just have to fill in the blank with any suitable words after ayat ni:



"kalau saya pemegang black belt, saya akan___________"



up to uolls nak letak ayat apa. ikut kekreatifan uolls. mana-mana ayat yg menarik perhatian dan menggeletek hati ni akan diambil sebagai pemenang. unlimited words okay.



4) 5 pemenang bakal dipilih .blog bakal direview serta ditempek di dinding sidebar sebagai bloglist selama beberapa bulann.



5) tarikh tutup selama 3/4/5 hari bermula 13April ini. bakal diumumkan sesuai ikut peredaran masa. hihi peace yo.




NOTE : ai buat segmen yang simple mimple sebab ai nak buat satu kajian tentang si pemegang black belt .kuikui, infact if uolls join segmen ni , boleh mengeratkan silaturrahim sesama blogger yang hadoo. oh yaa, ini terbuka kepada semua.







salam mesra alam.



UPDATE !

*sebagai penghargaan, blogger yang join segmen ini bakal diletakkan di bloglist selama sebulan bermula tarikh tamat penyertaan*

*hanya 5 orang pemenang sahaja bakal diriview blognya beserta hadiah topap RM5 untuk 2x pemenang utama.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
kalau saya pemegang black belt, saya akan_jadi cikgu lew ... cari ramai anak murid maaa...buat persatuan;) "

Friday, 11 April 2014

Giveaway by Sha Malek

Giveaway by Sha Malek
Assalamualaikum :)
Hari ni sha nak buat satu giveaway, sangat-sangat mudah..
Giveaway bulan April..
Sempena birthday sha 14.04.19**

SYARATNYA :
- Warganegara 1 Malaysia
- Perempuan sahaja
- Simple post tentang giveaway ni then link ke blog sha
-Tajuk ikut sukahati korang..hehe
- Nak lagi menarik, post pic korang pakai dress :)
- 1 hadiah limit untuk 1 orang sahaja

Ciri Pemenang
1. Post yang paling banyak komen *SILA FAHAMKAN*.
Post entry yang korang dah buat tadi tu, mintak ramai-ramai komen sampailah korang menang ;) bukan komen kat blog sha ni ye..hehe
2. Post link entry korang tu kat komen entry sha ni..
3. Dua post entry yang dapat komen terbanyak sahaja dikira sebagai pemenang.

Tarikh tutup giveaway
1. 14 April 2014 sebelum 11:00pm (AHAD)
2. Pemenang akan diumumkan dalam tempoh 15-17 April 2014.
3. Hadiah akan dipost ke alamat pemenang pada 18 April 2014.

Hadiah yang akan pemenang dapat


Dress ni ngam2 je dengan sha, tinggi sha 159..saiz M fit ke L.
Sebelum terlupa, kalau tak suka warna oren, warna lain pun ada. Warna boleh pilih sini, selagi ada stok :)

POST LINK KORANG KAT RUANGAN KOMEN YE. TQ.
 
p/s: kengkawan yang budiman tolonglah comment and say good luck to me ;)
comment anda semua amat-amat diperlukan dan sangat dihargai ;)
a million thanks for reading and comment ;)

MEREKA YANG DOK AREA KAJANG, BANGI DAN JUGA NEGERI SELANGOR !!!

Temuduga Terbuka Di Jabatan Perangkaan
on Friday, April 11

TEMUDUGA TERBUKA DI JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA KAJANG

Tarikh : 1 - 30 April 2014

Masa : 8.30 pagi - 4.30 petang

Tempat : Jabatan Perangkaan Malaysia Kajang, Tingkat 2, Lot 13, Jalan 10/3, Seksyen 10, Off Jalan Bukit, 43000 Kajang, Selangor

Majikan : Jabatan Perangkaan Malaysia Kajang

Jawatan : Pembantu Perangkaan Sambilan (E17)

Kelulusan: SPM Serta Kredit-Bahasa Malaysia
Lulus-Bahasa Inggeris & Matematik

Jantina: Lelaki/Perempuan

Gaji Harian: RM 54.00 sehari

Nota: Sila Hadir Ke Pejabat Tenaga Kerja Bangi, No.709, Kompleks Diamond, 43650 Bandar Baru Bangi. Tel:03-89251000/8911 Untuk Ambil Slip Temuduga Terlebih Dahulu
 
 
 
Ranking: 5

Thursday, 10 April 2014

GA Nurul Yui Collection

Nurul Yui Collection
Assalamualaikum & Selamat Petang semua
Petang nie Cikbunga nak up entry join GA
Cikbunga tertarik nak join GA yui nie sebab adiah yang menarik
Mana la tau rezeki Cikbunga kan.. x cuba x tau
Kepada blogger yang berminat boleh la baca syarat2 dan join GA ini
Syarat2 nak join GA ini sangat la senang..
Jom join ramai2 sila klik link ini Yui GA
Syarat-syarat mudah yang WAJIB dipatuhi :

1) Buat satu entry dengan tajuk " Nurul Yui Collection ", letak banner & linkkan entry ini

2) Follow blog & like page Nurul Yui Collection


3) Berikan link entry penyertaan anda yang lengkap di komen entry ini

* Kejujuran anda amatlah dihargai ketika menyertai GA ini


Jumlah pemenang :

1 orang x 1 set pisau kitchen king 6 pcs
2 orang x topup RM 5 ( DiGi/Maxis/Celcom )


Cara pemilihan pemenang :

1 x top referral
2 x random org


Tarikh penting :

GA tamat : 24/4/2014
Senarai peserta : 25/4/2014
Tempoh semak peserta : 25/4/2014 - 27/4/2014
Senarai pemenang : 29/4/2014


Peserta yang tidak memenuhi syarat AUTOMATIK tidak dimasukkan dalam
senarai peserta


Terima kasih kepada mereka yang sudi sertai GA tidak seberapa ini
=___=

CikBunga

Siapa nak kerja kat Malaysia Airports ?

Temuduga Terbuka Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB


open interview on 12 April 2014! Hurry up ....